Tuesday, November 10, 2009

Luahan Dari Penelitian

Ada post yang ako nak siarkan tapi unfortunately nak upload gambar sial lambat ternet kat rumah nih..maka kena la bertapa lantas bersabar kejap menyimpan post tu tuk disiarkan sok di lab..hope hope en kat lab tu tak berebut ternet lagi la ngan ako..hehehe...
.
Post ni kira ulasan kepada post yang bakal ako tampalkan la..
.
Melalui pembabitan ako ngan budak sekolah menengah kebelakangan nih menyedarkan ako satu perkara penting... Cikgu sekalian: Pendekatan maki hamun, provokasi yang keterlaluan dah agak ketinggalan zaman.. dan perlu dengan serious nya memikirkan sesuatu cara yang lebih berkesan tuk laksanakan sesuatu task.
.
Selaku cikgu.. apa yang lebih penting? pelajar ikut cakap kita dengan bebai nya atau dengan senyuman..? Bukan susah dan bukan mudah juga untuk kita ambik hati mereka.. Budak-budak tidak suka dijerkah dengan kata-kata yang kesat.. (sesungguhnya tiada org yang ska!!).. mmg mereka nakal dan jika tidak dikawal dengan tegas, akan terpesong akhlak mereka.. tapi sentuh lah hati mereka ngan keihklasan kita... remaja boleh terima sekiranya dimarah berkena dengan tempatnya dan gayanya.. mereka bisa saja menerima kata-kata nasihat tegas yang diselang-selikan dengan lawak..
.
kita suma pernah melalui hidupan sebagai remaja sekolah.. mungkin situasi dan keadaan kita berbeza-beza.. namun cikgu yang sempoi sentiasa akan berbekas dan dikenang kita kan? definasi sempoi bagi ako lah: tak bising sgt, cool, lawak, bijak dalam apa yang dibuat, dedikasi, tegas dan murah dengan senyuman.. Ako tak teragak-agak tuk score dalam subject depa.. sbb ako ska cara depa ajar n keseluruhannya..
.
cikgu sememangnya memainkan peranan yang sangat besar dalam hidup kita suma.. sbb cikgu juga lah kita boleh benci sesuatu subjek sehingga merah saja stiap kali exam.. (instead of fikir: mampus la kat depa sbb tak belajar..apa kata think back: cara ako tak kena nih.kena guna style lain nih.).. bukan semua orang ada kegigihan untuk excel atau berjaya dalam hidup sbb dia mahukan begitu.. banyak bergantung kepada faktor sekeliling..
.
maka.. ako tak tou ako merepek apa kebenda dgn bahasa ako yang tungging langgang.. i sound stupid in watever language i used!! harap maaf pada yang terasa..
.
ako akhiri dengan: letak lah diri kita diatas kedudukan mereka.. suka kah kita sekiranya kita diperlakukan sedemikian rupa?
.
*treat people the way u want people to treat u*
.
eh ada lagi.. sial betui depa tak lulus kan exam KPLI ako..baru buh ayat-ayat pedas skit dah reject..ako nih cikgu yang agak baik tau.. yukkss.. your lost!!
.

14 comments:

latte said...

uiyooo background bru nmpk.wink wink.hehehhe.giler ahh bila marina meluahkan kata2 ala2 cikgu.pewwiittt.wehh mungkin ang layak jd propesor kot.tuh depa bg fail ang pny KPLI.hehehehe..=p

Red Chopsticks said...

propesor tin kosong?hakhak..sgt sesuai~~

Unknown said...

heh.. kata ko ada betul gak.. cikgu masuk kelas buat muka langsi pastu perangai pon langsi gak.. tak cukup dengan tu, cara ajar pon macam lepas batuk kat tangga.. ni yang ni, tu yang tu, hafal ye, nanti saya tanya sorang-sorang. heh, opah aku yang tak penah skolah pon boleh arahkan mcm tu!!

oops.. emo ckit.. hehe. semua org ada pengalaman dgn cikgu seperti diatas..

btw, to me english or malay,
you still sound great!!
kao masih berbunyi hebat!! hehe

budakcomot said...

how we nak respect the cikgu sedangkan cikgu x respect kami?
-nice entry beb!-

Mr. Green said...

wahh...kelihatan aura cikgu berkobar2 disitu. tapi org kata cikgu zaman dolu2 lagi garang...betul ke?

Red Chopsticks said...

ja a - yoyo ja ko..btul2..ako tak leh blah aah muka cikgu yang wat bengis tak tentu hal..klau bersebab leh aah trima..bengang aah msk2 jer cam jerkah2..nasib ako tak pernah kena..adik ako kena bnyk kali aah..dia kata skit lagi nak g tumbuk cikgu dia...

budak comot - hehehe u know better how things turns bad kan?hehehe.. Tapi tension gak sbb nothing much we can do to help them..

Mr roda dua Hijau - rasanya cikgu dulu, cikgu yang garang adalah cikgu yang paling concern skali tuk budak berjaya.. nak jadi cikgu dulu macam bukan senang banding skarang.. tgk ja la produk sekolah kita sekarang kalau banding ngan dulu..rasanya parents kita lagi pandai dari kita apa kalau they have all the kesenanngan dat we have now..

Tayar licin said...

setuju!
cikgu skrg garang x bertempat.tapi kalu xde cikgu saiko camni boring gak, xdak bahan kutukkan,hehehehe~

p/s :yakin n percaya golongan cikgu saiko x ramai.saya menyokong penuh cikgu2 se'malaya.peace!

Red Chopsticks said...

isshhh saya tgh coba dgn gigihnya tuk kurangkan mengutuk cikgu2..heheh cam kurang berkat..maka..cikgu2 sekalian..sila la bermuhasabah diri..insyaAllah..hubungan anda dan pelajar anda akan bertambah baik dan tingkatkan prestasi mereka..mari berusaha "fighting!!"

Red Chopsticks said...

isshhh saya tgh coba dgn gigihnya tuk kurangkan mengutuk cikgu2..heheh cam kurang berkat..maka..cikgu2 sekalian..sila la bermuhasabah diri..insyaAllah..hubungan anda dan pelajar anda akan bertambah baik dan tingkatkan prestasi mereka..mari berusaha "fighting!!"

Tayar licin said...

oh ya lah...kalau dulu sy kurang kutuk cikgu msti skrg da jadi doktor.ishhk3...menyesal~

husni said...

aku suka pndapat tentang cikgu..
kita semua adalah cikgu...
bukan hanya di sekolah..
di rumah kita cikgu pd adik2..anak2..n seangkatan..
di luar..kita cikgu kepada kwan2 dan masyarakat..
di blog pon kita masih cikgu..kepada followers kita dan pada readers..

mari jadi cikgu yg terbaik...
mengutuk utk kebaikan
memuji pun untuk kebaikan
bukan untuk menjatuhkan..

-wakil anak didik semalaya..heh

Red Chopsticks said...

yeah!! kata-kata dari cikgu berdaftar./..!! mari!!

husni said...

aku hanya makan kerepek pisang manis..
meh nak join..

Red Chopsticks said...

ako ska yang tabur ngan garam halus skit..baru dia cam masin2 n rangup2..krak krakkk